Friday, March 13, 2009

Piala Dunia

Ada satu bulan ketika aku masih di dalam darjah 1, hampir setiap hari ada perlawanan bolasepak orang putih di kaca TV. Aku hairan. Kalau tidak silap, semasa itu bulan Jun. Abah juga tidak ketinggalan menonton perlawanan-perlawanan itu. Kadang-kadang abah menonton hingga ke larut malam. Sebagai jalan mudah untuk aku menyelesaikan persoalan di dalam kepalaku, aku bertanya kepada abah.

“Kenapa tiap-tiap hari ada lawan bola abah?” tanya aku sambil mengunyah biskut ‘Meri’.

“Oh sekarang ni pertandingan bola sepak Piala Dunia sedang berlangsung di Jerman sana, Baharom. Jadi tiap-tiap harilah ada perlawanan.” Jawab abah juga sambil mengunyah biskut ‘Meri’.

Aku diam. Mata abah masih ke TV.

“Sekarang siapa lawan ni Abah?” tanya aku sambil mengunyah biskut ‘Meri’ yang entah keberapa keping.

“Perancis lawan Switzerland…” ringkas jawapan abah.

“Negara-negara saja abah ya?” tanya aku lagi.

“Ya. Negara-negara saja yang bertanding.”

“Malaysia ada main, abah?”

Abah diam.

17 comments:

  1. Sambung..

    Sampai ari nie aku tak tau pasai apa abah aku diam..

    ReplyDelete
  2. darjah satu ?
    Baharom dah hafal peta dunia ?
    Jerman , Perancis dan Switzerland ..
    ferrgh !
    Kasi undur lagi masa..
    macamana Baharom boleh pandai subjek geografi nih...

    tapi aku suka kalu Baharom ni datang dalam pakej bijak dan cergas .

    ReplyDelete
  3. gua follow dari mexico lagi.. umor lima tahun.. rare tak??

    ReplyDelete
  4. Gua Tau Brasil jer..
    Mak Gua ada darah2 belah sana ....

    ReplyDelete
  5. incik bob itu namanya bahari..bahari itu bapak wa...tapi nama wa bukan baharom

    ReplyDelete
  6. sambung...

    aku benam jugak budak ni kat tilam ni kang..(berkata abah baharom di dalam hati nya)

    ReplyDelete
  7. "malaysia takde bola sepak, nak" jawab abah sedih...

    ReplyDelete
  8. Gua taw Ken warden ngan scott ollenrenshaw..pastu azman adnan..!huhuhu..

    ReplyDelete
  9. hehe. sungguh naif soalan itu. :)

    ReplyDelete
  10. 'Harkk tuih!!!..'

    serta-merta muka aku dipenuhi biskut 'Meri'.

    ReplyDelete
  11. kepala hongang hang malaysia ada......bapak ku menjawab....kui3

    ReplyDelete
  12. melayu sungguh kamu...hangat-hangat taik ayam,macam orang kuantan!

    ReplyDelete
  13. Alamak. Hehehe. Nak sambung balik dah ni. Keh baru je ada kompiter kat rumah ni.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. baik lu main hoki laa nak, takyah main bola.. tak pun teman anak kawan abah, Nicol tue main squash..

    ReplyDelete
  16. Iskhhh..dari tengah season sampai abis season EPL... tak update..update pun.. betul2 melayu..

    ReplyDelete
  17. tak sabar tggu world cup taun dpn....
    argentina!!!!messi!!!!!!!!!!!!!!!
    holland!!!!!
    brasilll!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete

Lu mesti kasi gua idea...