Monday, June 1, 2009

6 Juta

Macam biasa, hari sabtu kedai Haji Sarip memang lain macam dia punya kencang. Kucar-kacir orang datang membeli cendol. Tekak macam tak pernah kena cendol. Haji Sarip dah terjerit-jerit mengawal warungnya. Dulu ada juga dengar khabar angin Haji Sarip isi seluar dalam dalam balang santan besarnya. Tapi tak jalan. Satu orang pun tak percaya. Nama pun Haji Sarip. Naik Haji saja dah 3 kali. Orang Tabung Haji semua dah ngam sama Haji Sarip. Apa jenis oranglah yang dengki sangat sama Haji Sarip. Salah strategi meniaga nak kacau kacau orang lain punya meniaga. Goreng ayam pun masin.

“Aku ingat nak buat pinjaman bank dalam RM6 juta” kata Maarof Muhayat sambil mulut berasap. Pisang goreng panas dalam mulutnya, Maarof kunyah kena tak kena.

“6 juta? Banyak juga tu Maarof. Kau nak buka cyber café ke?” terkejut Saiful Oraza.

“Cyber café apa sampai 6 juta? Filem Hollywood pun tak pernah tampilkan idea-idea macam tu. Aku ni nak buka stadium bola satu…” jawab Maarof.

“Baguslah tu. Nasib baik aku datang sini tumpang kau.” lemah lembut tutur kat Saiful Oraza.

“Kau tau tak aku serius ni Saiful. Esok bangun pagi sikit, kau ikut aku. Kita pergi Bank Hadhari.”

***

Hari ini Maarof Muhayat pakai smart. Kemeja lengan panjang sama seluar slack raya tahun sudah. Fail kertas manila Maarof kepit erat di celah ketiak. Saiful Oraza mengekori Maarof dari belakang. Saiful Oraza pun tak kurang smartnya.

“Assalamualaikum tuan pengurus.” tegur Maarof Muhayat berbudi bahasa.

“Waalaikumussalam. Jemputlah duduk.” jawab pengurus bank yang kelihatan agak senang tubuh badannya.

Disebabkan di hadapan meja pengurus ada satu kerusi, maka Maarof saja yang duduk. Saiful Oraza tersengih-sengih berdiri di sebelah Maarof.

“Saya datang ni nak buat pinjaman bank…” mula Maarof.

“Oh pinjaman bank. Nak pinjam berapa?”

“6 juta.” Ringkas jawapan Maarof.

“Banyak sangat tu 6 juta. Gaji saya yang RM18 ribu sebulan pun bank tak luluskan kalau saya nak buat pinjaman sebanyak itu. Jangan-jangan awak bergurau…” pengurus bank bercakap sambil terseringai ketawa.

Maarof Muhayat letak kaki atas meja. Tuan pengurus pucat.

“Cakap elok sikit tak boleh ke?” tegur Maarof Muhayat berang.

5 comments:

  1. agak - agaknya... dalam situasi lain , apa baharom tengah buat yer ?

    tengah pecahkan tabung ayam ?
    baru dapat tabung percuma dari BSN ?
    atau tengah habiskan duit beli kuaci ?
    hik3

    ReplyDelete
  2. "Goreng ayam pun masin."

    tapi perlukah melibatkan ayam goreng dalam hal ini? ish.....

    ReplyDelete
  3. dia datang nak pinjam duit ke nak kutip duit sebenarnya?
    ke'along'an betul gayanya tu

    ReplyDelete
  4. kenapa mesti stadium hehehe.. baik buat youth cam.. mesti orang ramai akan mengimarahkannya..

    ReplyDelete

Lu mesti kasi gua idea...